Nu närmar det sig att sammanställa tidigare år i ett årsbokslut. Vad ska man
då tänka på inför detta?
Börja med att samla in underlag på alla kostnader och intäkter. Har du lagt in alla kvitto
eller ligger där något kvar i plånboken? Har du fått in alla fakturor eller ligger det något
kvar i mailen?
Steg två är sedan att stämma av både skattekontot och bankkontot samt även resterande balanskonton. Gå igenom ifall du har några gamla kundfakturor eller
leverantörs kreditfakturor och försök lösa det innan året är slut.
Därefter ska du ha koll
på att kostnaderna och intäkterna kommer in på rätt år genom att gruppera enligt
upplupna kostnader och förutbetalda intäkter. Sätt dig och periodisera de kostnader
(löner) eller intäkter så de hamnar på rätt år till exempel avseende pågående arbeten. Gör valutajustering utifrån valutakurser per bokslutsdatumet.
När bokföringen sen är klar är det dags att rapportera in momsen och därefter betala in
det. Sedan är det bokslutsdispositioner som till exempel periodiseringsfonder och till sist ska skatten om 20,6% bokas upp som en kostnad.
Tänk på att försöka bli klar med både bokslut och årsredovisning i tid vilket gör att du har möjlighet att verkligen kontrollera allt
innan det skickas in. Inkomstdeklarationen ska in senast 6 månader efter året medan årsredovisningen ska in senast 7 månader efter.
0706-77 95 88
mikaela@svanbergsaccounting.se
www.svanbergsaccounting.se
#svanbergsaccounting #redovisningsbyrå #ekonomi #redovisning #löner #konsult
#egetföretag #bokslut #årsredovisning #deklaration #rådgivning #egetföretag
#digitalisering